Please meet our Sustainability Project Manager, Ana Tavares.

Bearing in mind the fundamental role of sustainability in our concept and policy, basically defining the entire hotel operation, this department is a true imperative in Inspira Santa Marta Hotel’s organizational framework and, therefore, exists since the very beginning of the project.

Ana’s daily work requires a permanent communication with all the other departments and among her main tasks are the audits coordination and employees training. She also runs a series of activities in the field of social responsibility and manages applications to awards and certificates.

“This is an extremely challenging area which requires a great learning ability. For me, each obstacle we managed to overpass is a step closer to our goals and convictions, more in sync with our identity.”

But how does Inspira Santa Marta Hotel influence, or even change its employees’ lives? “Before I worked in the hotel, I already had some basic notions regarding sustainability, recycling for example, and I have always been very interested and participative in volunteer initiatives. However, when I took this position as Sustainability Project Manager I became even more conscious and careful about this matter, I think much more about responsible procurement”.

What is the best thing about Inspira? “The best feature of Inspira Santa Marta Hotel is the great capacity to inspire people’s lives, and this is a reality for its guests, employees, community and partners. The hotel manages to do this through the engagement of all these people in several initiatives, and it really makes a difference, it changes people’s minds.

“My life motto? The most important thing in life is just to be happy! To be in peace with us and with the ones who play a role in our life!”

coordenadora sustentabilidade ana tavares

Esta é a Ana Tavares, a nossa Coordenadora de Projecto na Área da Sustentabilidade

Tendo em conta o conceito deste Boutique Hotel e a política de sustentabilidade transversal a todo o seu funcionamento, este é um departamento que existe desde o início do projecto Inspira.

A função da Ana exige uma comunicação constante com todas as áreas operacionais do hotel e entre as principais tarefas que desempenha diariamente destacam-se a coordenação de auditorias ou a formação dos colaboradores. É também por ela que passam a elaboração de candidaturas a prémios, a organização de actividades de responsabilidade social, ou o controlo de documentação organizacional.

“Esta é uma área desafiante, em que é necessária uma aprendizagem constante. Cada obstáculo ultrapassado coloca-nos mais perto dos nossos objectivos, mais perto das nossas convicções e em sintonia com a nossa verdadeira identidade”.

E como é que o Inspira Santa Marta Hotel pode, de facto, influenciar a vida dos seus colaboradores? “Antes de trabalhar no hotel já tinha hábitos sustentáveis comuns, como a separação de resíduos e o envolvimento em acções de voluntariado. Contudo, desde que assumi a função de Coordenadora de Projecto na Área da Sustentabilidade fiquei mais sensibilizada para a questão do consumo responsável, comprar de forma mais consciente e não apenas por impulso”.

E quanto ao melhor do Inspira? “O melhor do Inspira Santa Marta Hotel é a capacidade que tem de marcar a vida dos clientes, colaboradores, comunidade e parceiros através das diversas iniciativas que tem vido a desenvolver desde a sua inauguração. E tem conseguido, de facto, produzir mudanças de comportamento, que mesmo pequenas, são importantes e nos deixam um sentimento de missão cumprida”.

“O meu lema de vida? O importante é ser-se feliz e estar bem com as pessoas que nos rodeiam, que têm um papel nas nossas vidas!”